۱۳۸۸ تیر ۸, دوشنبه

حل مسئله 1

یه روز دو دوست به جنگل میرن و اونجا چادر میزنن، ناگهان یه خرس بزرگ که روی دو پاش ایستاده بوده و خرناس میکشیده جلوشون سبز میشه، اولی سریع کفشهای ورزشیش رو میپوشه،
دومی بهش میگه چی کار میکنی؟
اولی میگه میخوام فرار کنم!
- اما هیچ کس نمیتونه سریعتر از یه خرس بدوه!
- من هم نمیخوام! ، من میخوام سریعتر از تو بدوم!

این یه جک قدیمی هست، اون چیزی که باعث میشه شما رو بخندونه ، نگاه نفر اول به مشکله، که فکرش رو نمیکردین.
مسئله اینه که وقتی یه مسئله دارید و میخواید حلش کنید باید دلایل مشکل رو پیدا کنید و تلاش برای حذف یکی از آنها کنید. اینجا نفر دوم و شما به تمام دلایل مسئله فکر نکردین به همین دلیل جواب نفر اول براتون غیر منتظره بود.
سعی کنید قبل از خواندن بقیه متن به دلایل مشکل این دو نفر فکر کنید...

شاید اگه عمیقتر به مشکل این دو نفر نگاه کنیم این دلایل رو بیابیم:
  • خرس از من سریعتره
  • من خوراکی ام برای خرس
  • من در دسترس خرسم
  • من ضعیفتر از خرسم
  • خرس گرسنه هست
  • من نزدیک ترین خوراکی خرسم
اما خرس میخواد منو بخوره دلیل مسئله نیست چون این یه وضعیته نه دلیل
شاید توصیف یا تعریف دلیل بتونه این باشه که مشکل بدون یک دلیل برطرف میشه و بعلاوه تنها با وجود تمام دلایل هست که مشکل بوجود میآد.

در این جا نفر اول با حذف دلیل اخر مشکل رو حل کرد.

----------
پی نوشت: این بخشی از پروژه پایانی فوق لیسانس من بود!
پی نوشت : بعضی ها با جستجوی حل مسئله خرس به این وبلاگ وارد میشن! خیلی دوست دارم بدونم اون مسئله چی هست؟(لطفا توی نظرات بنویسید)
----------
پست های مرتبط:
آلیس و مدیریت
دلیل؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر