۱۳۹۰ اسفند ۲۹, دوشنبه

اسلام برای نسل جدید

من اشناهای متفاوتی در رابطه با دین دارم. از اشناهایی با تفکرات سنتی و اخوندی گرفته تا علمی و لائیک و عامی.
با خیلیهاشون راجب دین و دین داری بحث کردم. از پس زبون خیلیهاشون بر نیومدم. یا واقعا اونها بهتر استدلال میکردن.
به اجبار یا از روی بیکاری پای منبر خیلی از اخوندها هم نشستم. نوع استدلالشون رو دیدم. و جدیدن به یه نتیجه گیری رسیدم.
با هر قشری باید یه جور راجب خداگرایی و اسلام صحبت کرد.
با قشر عامه همون روشی کاربرد داره که اخوندها استفاده میکنن. چون مردم بیسواد هستن مثل بچه میمونن تنها براشون از خوبی حرف زدن کافیه تنها اینکه بگی میری جهنم کافیه تنها به گذشتگان استدلال کردن کافیه.
اما وقتی بچه بزرگ میشه حرفهات رو دربست قبول نمیکنه بلکه میگه چرا و اگه دلیل قانع کننده براش نیاری کار خودش رو میکنه و به حرفهات اهمیت نمیده. اما اخوندها توانایش رو ندارن چون خودشون هم مثل یه بچه خردسال دین رو قبول کردن.
ای کاش کسی باشه که مرد این باشه که دلایل اسلام گرایی رو بتونه به زبان علمی بگه.
من برای خودم چند تایی دارم اما هم توی مباحثه ضعیف هستم و هم مطالعات و علم کمه اما تنها اونقدر هست که خودم رو مطمئن کرده.
مثلا ما کلی تلاش میکنیم برای یوگا و خوداگاهی و مدیتیشن اما نمازی که از ما خواستن به دلیل تکراری بودن و لزوم جمع کردن حواص به کاری که میکنیم نوعی تمرین خوداگاهی هست. یا مسواکی که 1400 سال پیش توصیه شده دلیل بر بیهوده نبودن این حرفهاست یا دعا که روانشناسا هم به کمک روحیش معتقدن (البته نه عربی بلغور کردن). یا اینکه نباید موفقیتهامون رو 100 به نام خودمون بزنیم و از کمک خدا غافل بشیم مطابق تحقیق جدیدی که توی تد از یه نویسنده که پرفروشترین کتاب رو داشت شنیدم. یا غسل در زمانی که حمام نبود یا تمام اون اخلاقیاتی که توصیه شده یا اخلاق ناپسندی که گناه دونستن. یا اتحادی که همیشه توی تظاهرات و داد خواهی ها به دنبالشیم و توی چیزی مثل قیام امام حسین میبینیم. و صد تا چیز دیگه.
اگه مثل روش مدیریتی 6 کلاه، کلاه خوش بینانه به سر بزاریم و اینها رو با خوش بینی ببینیم بعد بگیم روشی که اینهمه چیزهای خوب رو توصیه میکنه بعلاوه خیلی چیزهایی که تازه میتونیم خوبیش رو درک کنیم چرا باید بد باشه. چرا نباید بهش اعتماد کرد. چرا نباید به کسی که 90درصد حرفهاش رو قبول داریم و 9 درصد رو با اینکه ته دل قبول داریم و برای خوشی بیشتر باهش مخالفیم. [قبول دارم 1 درصدش غیر منطقی هست] چرا نباید قبولش کنیم. حتی اون یک درصد رو بزاریم پای اینکه هنوز درکشون نمیکنیم.

ای کاش بجای موضع گیری یکم با اسلام بیطرفانه رفتار میکردم. ای کاش رفتار ادمهای کثیف که مارک اسلام رو به خودشون زدن برای نون پای نون حساب نمیکردیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر